Ask og Urd er to ombyggede fragtfærger, der af DSB-rederiet Scandlines A/S i 1991 blev indsat på ruten Århus-Kalundborg som erstatning for de ellers populære større bilfærger Peder Paars og Niels Klim.

Faktaboks

Etymologi

Færgerne blev i 1991 opkaldt efter to figurer i nordisk mytologi, henholdsvis Ask, den første mand (se Ask og Embla), og Urd, den ene af tre navngivne norner.

Ask og Urd var allerede ved indsættelsen brugte og nedslidte, og på grund af tekniske defekter var ruten i perioder ustabil. Der opstod derfor en udbredt mistillid til driften.

Færgernes oprindelse

De to færger blev bygget som rene fragtfærger på værftet Nuovi Cantieri Apunia i Carrara i Italien. De blev søsat i 1981 og leveret i 1982 under navnene Lucky Rider og Easy Rider til rederier i henholdsvis Cypern og Grækenland.

Førstnævnte færge (den senere Ask), blev både i 1982 og 1988 udsat for maskinrumsbrand; anden gang omkom et besætningsmedlem. Den senere Urd var i havari i 1990.

I 1991 blev de ombygget til ro-pax-færger, så de også kunne medbringe personbiler og passagerer.

Efter Aarhus-Kalundborg, 1999-

Ask sejlede på ruten Århus-Kalundborg indtil 1998 og Urd indtil 1999. Begge færger blev ombygget og forlænget på værftet i Gdańsk i Polen i 2001. De har siden sejlet på en række ruter i Østersøen for forskellige rederier. I 2011 vendte Ask igen kortvarigt tilbage til Aarhus-Kalundborgruten som afløserfærge.

De to færger blev i 2015 overtaget af det svenske rederi Stena Line, der lod Ask omdøbe til M/F Stena Gothica og indsatte den på ruten Frederikshavn-Göteborg, hvor den med en kort afbrydelse sejlede til 2018. Urd beholdt sit navn. Begge færger sejlede indtil 2024 på en række forskellige ruter i Østersøen for Stena Line.

I 2024 blev Urd solgt til det ålandske rederi Sea Lines til indsættelse på ruten mellem Constanţa i Rumænien og Karasu i Tyrkiet. Stena Gothica (den gamle Ask) blev samme år solgt til til Park Way Investors SA, Panama.

Læs mere i Trap Danmark

Kommentarer (2)

skrev niels tolstrup

ask er netop blevet solgt. har endnu ikke hørt om køber eller ny rute. men den har forladt det danske register (DIS) og strøget dannebro.

svarede Adam Hyllested

Tak for kommentaren. De sidste afsnit er ændret, og den nye ejer er nu nævnt. Vi opdaterer, når vi ved mere om en evt. rute.
Mvh redaktionen

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig