Bryllupsdag er den dag, et ægteskab indgås, eller årsdagen for et bryllup. Skikken med at fejre runde bryllupsjubilæer bredte sig til Danmark i 1700-tallet via Nordtyskland og Holland. Der findes sammenlignelige traditioner i de øvrige skandinaviske lande.
Markeringen af bryllupsdage vandt indpas i samme periode som det borgerlige kærlighedsægteskab, der givetvis var en medvirkende årsag til, at man ønskede at fejre giftermålets længde.
Bortset fra København, hvor man i slutningen af 1800-tallet var begyndt at markere sin 12 ½-års bryllupsdag som kobberbryllup, er man i resten af landet først i løbet af 1930'erne begyndt at tillægge denne dag en særlig betydning.
Kommentarer (4)
skrev Jesper Hansen
Hvad hedder det, når man har været gift i 17, 18 eller 19 år?
svarede Caroline Nyvang
Kære Jesper. Der er ikke konsensus om dette, men jeg har i forskellige sammenhænge set nævnt, at 17 år kaldes et Ametystbryllup, Margueritbryllup bruges om 18 års-dagen og efter 19 år er der tale om Granatbryllup. Det er dog primært blomster- og smykkehandleres betegnelser, og jeg har ikke dokumentation for, at begreberne skulle være udbredt i den danske befolkning.
svarede Jens Christian Rasmussen
Hej Caroline,
Vi har snart 18-års bryllupsdag, så jeg skulle finde ud af, hvad den bryllupsdag hedder. De fleste steder på nettet (blomsterforretninger o.l.) står der margueritbryllup. I artiklen skriver I granat, men I denne kommentar skriver I også marguerit. Er der mon en fejl i artiklen? - Det kunne se ud som om, der er byttet om på 18- og 19 årsnavnene.
svarede Caroline Nyvang
Tillykke med bryllupsdagen og tak for din kommentar! Du har ret. Af en eller anden grund er der blevet byttet om på de to i tabellen. Det får jeg rettet.
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.