Fra 2021 mistede Coop Danmark i høj grad konkurrencekraft til især Salling Group og en række fremadstormende discountkæder. Alene i 2023 var underskuddet på næsten 2,5 mia. kr., og koncernens egenkapital og dermed eksistens var reelt ved at forsvinde.
Det førte til, at andels-energiselskabet OK a.m.b.a. i april 2024 indgik en aftale med Coop Danmark om indskud af 1 mia. kr. og med krav om et tilsvarende indskud fra Coops side. OK's interesse havde baggrund i, at selskabet har et meget stort antal benzin-, diesel- og ladeanlæg placeret ved Coop Danmarks butikker rundt om i hele landet og historisk set har været tæt forbundet med brugsforeningsbevægelsen.
Ud over frasalg af store aktiviteter for at skaffe kapital var det et afgørende krav, at Coop foretog en fuldstændig adskillelse af foreningen og forretningen. Det var en udbredt opfattelse, at det omfattende medlemsdemokrati havde været en hæmsko for udviklingen af forretningsdelen i forbindelse med den stærke konkurrence på dagligvaremarkedet.
Med en aftale fra april 2024 accepterede Coop desuden, at OK kom til at eje 50,8% af Coop Danmark, medens det nye Coop amba skulle indskyde kapitalandele svarende til en ejerandel på 49,2%.
For at skaffe disse midler svarende til 1 mia. kr. solgte man kursuscentret Severin til OK og netbanken Coop Bank til Sydbank. Men først og fremmest solgte man det store byudviklingsprojekt, Coop Byen, til OK for en samlet pris på 565 mio. kr.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.