Der er flere grunde til, at Danmark har haft færre flertalsregeringer end de fleste andre lande.
Én vigtig grund er valgsystemet, idet forholdstalsvalg har en tilbøjelighed til at brede pladserne i parlamentet ud på flere partier end flertalsvalg, og at det i lande med forholdstalsvalg – og derfor en højere grad af fraktionalisering i parlamentet – nogle gange kan være vanskeligt at finde frem til en koalition af partier, der vil og kan arbejde sammen. Derfor tager regeringsdannelsen i lande med forholdstalsvalg som regel længere tid end i lande med flertalsvalg (Belgien og Holland er her gode eksempler).
Hertil kommer, at Danmark praktiserer såkaldt negativ parlamentarisme, hvilket betyder, at det er tilstrækkeligt for en regering, at den ikke har et flertal imod sig i parlamentet. Det kan give betydeligt manøvrerum for en regering, der ikke kontrollerer et flertal af mandaterne og som heller ikke ved sin dannelse nødvendigvis havde tilslutning fra et flertal i parlamentet. En mindretalsregering kan således fra sag til sag arbejde sammen med et eller flere af de andre partier og på den måde klare sig igennem.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.