Bondeungdommen skulle fornorske Oslo med folkedans og nynorsk teater
Med 1900-tallets urbanisering og målstrid fryktet mange for unge innflytteres rotløshet. Bondeungdomslaget ga dem et hjem i Oslo, samtidig ble ungdommene del av et ideologisk prosjekt.